Aan de haven

Opticool Stevedoring aan de KeilehavenDe koelloodsen van Opticool liggen aan de Keilestraat te Rotterdam en zijn een unieke locatie voor de behandeling van containers en (conventionele) zeeschepen met overzees fruit.

De koelloodsen van Opticool liggen tussen de Lek en de Keilehaven die zijn aangesloten op de Nieuwe Maas. Dit is voor Opticool dus dé fruitpoort van Rotterdam en de startplaats voor een groen Rotterdam.

Direct aan de zuidzijde liggen de containerterminals, waardoor een snelle aanvoer van containers (met een bargelijn) mogelijk wordt. Met deze oplossing bespaart Opticool 40% aan vrachtbewegingen per jaar en dus met een direct -reducerend- effect op de CO2 uitstoot rondom de Rotterdamse Haven en de Randstad.

 

 

Geschiedenis

Deze pier en havens hebben beide al een roemrijke geschiedenis achter de rug. Zo is de Lekhaven een vooroorlogse haven in Nieuw-Mathenesse in Rotterdam-West. De Lekhaven is gegraven tussen 1912 en 1916 en ontworpen voor de overslag van stukgoed. Het belangrijkste bedrijf dat aan de Lekhaven was gevestigd, was Thomsen’s Havenbedrijf: een bedrijf dat de overslag van stukgoed combineerde met de functie van passagiersterminal.

Aan de Oostkant van de Lekhaven werd in 1932 een bedrijfsverzamelgebouw geopend, het HAKA-gebouw, dat in de stijl van de Nieuwe Zakelijkheid is gebouwd. De Lekhaven heeft zwaar te lijden gehad van de Tweede Wereldoorlog en werd getroffen door het bombardement op Rotterdam-West in 1943.

Architect Jo van den Broek realiseerde in 1948 een nieuw loodsen- en kantoorcomplex voor Thomsen’s Havenbedrijf. In de jaren zeventig liep de stukgoedoverslag door de containerisatie dramatisch terug.

In de jaren negentig is het gebied behoorlijk gesaneerd. Het oostelijke deel van de Lekhaven is bijvoorbeeld gedempt en de loodsen zijn gesloopt voor de realisatie van nieuwe koel- en vriespakhuizen voor de op- en overslag van fruit en fruitsappen.

De Keilehaven is gegraven tussen 1912 en 1914 en was 750 meter lang en 50 meter breed. Rond de Keilehaven waren diverse opslagplaatsen en fabrieken gevestigd, waaronder de Gemeentelijke Gasfabriek van Rotterdam. De opslagplaatsen stonden met name aan de zuidkant van de Keilehaven.

De zeezijdige aan- en afvoer van koopmansgoederen vond aan de andere kant van de Keilestraat, via de Lekhaven, plaats. De Keilehaven was daarvoor te ondiep (-3 m NAP). Aan de zuidzijde staat nog het prachtige industrieel monument Katoenveem uit 1919 van J.J. Kanters.